Välkomna att titta i min klotter- och bilderbok.
En slags fotoblogg, där bilderna lever sitt eget liv.
De blir till vad du som betraktare ser i dem,
därför är de ofta utan kommentarer.
Samtidigt är de ofrånkomligen en spegling både av mitt sätt att se på de motiv jag avbildar
och mitt eget sinnelag.
Ibland är de mest ett uttryck för det senare.
Ibland kommer jag, att delge er mina funderingar
och ibland kommer det att bli minnesanteckningar
om såväl mina misslyckanden som ev. framsteg i mitt fotograferande.



Klicka gärna på bilderna,
så öppnas de i ett större format i en lightbox.




Välkommen också,
att kika in på min nya fågelblogg,

Mina fågelfoton.

som jag nyss gett vingar.

Där ska jag samla ihop ett urval av mina fågelfoton
0ch presentera dem artvis i alfabetisk ordning.


måndag 4 mars 2013

Sillunch

 
 
Vi åkte till närmsta hamn i förhoppning om att få tillfälle, att fotografera måsar....
 
 
 Knappt hade vi närmat oss hamnområdet förrän vi blev uppmärksammade på,
 att det just lossades sill från en nyss inkommen fiskebåt.

 
Skynda er!!!
Skynda på!!!!!!

 
Vi skyndade på stegen.
 
 
I raskt tempo lyftes fisken överbord,
tippades ner i stora baljor och täcktes med is.
 
 
Med jämna mellanrum virvlade det till av trutar

 
och efter en kort stund såg jag,
att fiskaren då och då kastade till dem en sill.

 
Det var skadade fiskar
och jag lovar, att det gick fort.


 
Så fort, att jag ibland inte hann med att fokusera på vinnande fågel.
Det var inte heller alla trutar, som hängde med i svängarna.

 
Stundom var det huggsexa om de åtråvärda godbitarna.

 
Här är det en ungfågel,


 som till slut drog längsta strået


medan de andra, snuvade på konfekten,
fick se sillen glida ner i svalget på ynglingen.
 
 
Förutom att allt gick i en rasande fart och att föreställningen var tämligen kort
 var det dessutom trångt.


Det gällde både att inte vara i vägen för fiskaren,
 

 att undvika stag och master och att parera för flygande fåglar...

   
När all fisk var urlastad
 och vi själva försett oss med några blanka sillar till middag

 
försvann fåglarna som genom ett trollslag.
 
 Några syntes i alla fall putsa sig efter middagen,
 
 
  andra vilade ut
 
 
och ytterligare några svävade över hamnområdet,
 kanske i hopp om att hitta ännu en godbit.
 
 
 
 
 


2 kommentarer:

  1. Du kan verkligen fotografera fåglar! Helt magiskt!

    SvaraRadera
  2. Tack snälla Solweig! Så väldigt roligt, att du uppskattar mina fågelbilder men sanningen är nog snarare, att jag är en nybörjare i sammanhanget, som håller på att lära sig... Men kommentarer som din(a) sporrar mig att fortsätta. Tackar ödmjukast!
    Eva

    SvaraRadera